Db., 2020. 11. 01. (v)
Apcs 9,5
Én vagyok Jézus, akit te kergetsz
- 17 -
Ige:
Apcs 9,5: Kicsoda vagy, Uram? Az Úr pedig monda: Én vagyok Jézus, akit te kergetsz…
Bevezetés:
Folytatjuk azoknak az Igéknek az olvasását, amit az Úr Jézus így kezdett: „Én vagyok…”. A János evangéliumában 7 ilyet olvastunk. Most a Cselekedetek és a Jelenések könyvéből olvasunk összesen szintén 7 ilyen Igét. Ez az első: Én vagyok Jézus, akit te kergetsz.
Nézzük meg 1. az előzményeket! 2. Miért Jézusként mutatkozik be Urunk? 3. Mit üzen a mai ember számára a Jézus név? 4. Miért kergetik, üldözik Jézust most is?
1.) Előzmények
Olvasd ApCs 9,1-5: Saul, a jó farizeus fenyegette és üldözte az Úr tanítványait. Damaszkuszba is ezért ment, amikor az úton az Úr megállította. Mennyei fény sugárzott rá, a földre esett, és hallotta az Úr Jézus szavát: Saul, Saul, mit kergetsz engem? A mennyei dicsőségből jött hangból azonnal megértette, hogy aki szól, hatalmas valaki, és Urának nevezte: Kicsoda vagy, Uram? Remegett és ámult a válaszon: Én vagyok Jézus, akit te kergetsz. Azt gondolta, hogy a názáreti Jézus nem a Messiás, hanem istenkáromló és csaló volt, és a tanítványok is. Azt gondolta, hogy az ő üldözésük Istennek tetszik. És íme, rá kellett döbbennie, hogy Jézus él, és a menny dicsőségéből szól hozzá, és a tanítványok üldözésére úgy tekint, mintha Őt magát kergetné. Minden semmivé vált, amit korábban jónak tartott, és az élete teljesen megfordult. Ez az úgynevezett „pálfordulás”.
Ezt az eseményt később ő maga kétszer is elmondja. Először mikor a zsidók elfogták a templomban, és meg akarták ölni. Olvasd Apcs 22,3-8. Itt názáreti Jézusnak nevezi magát. Én vagyok a názáreti Jézus, akit te kergetsz. Másodszor Festus és Agrippa előtt. Olvasd Apcs 26,8-19 Itt bővebben elmondja Pál apostol a megbízatását is. Az Úr őt szolgává és bizonysággá rendelte. Olvasd 16-18. vers.
Pál a leveleiben is visszaemlékezik erre az eseményre: 1Kor 15,8-10a: Legutolszor pedig mindenek között, mint egy idétlennek, nekem is megjelent. Mert én vagyok a legkisebb az apostolok között, ki nem vagyok méltó, hogy apostolnak neveztessem, mert háborgattam az Istennek anyaszentegyházát. De Isten kegyelme által vagyok, ami vagyok; és az ő hozzám való kegyelme nem lőn hiábavaló.
1Tim 1:13 Ki előbb istenkáromló, üldöző és erőszakoskodó valék: de könyörült rajtam, mert tudatlanul cselekedtem hitetlenségben; 1Tim 1:16 De azért könyörült rajtam, hogy Jézus Krisztus bennem mutassa meg legelőbb a teljes hosszútűrését, példa gyanánt azoknak, akik hiendenek ő benne az örök életre.
Pál apostol élete példa Isten szeretetére, hosszútűrésére és kegyelmére!
Megdicsőült Urunk nemcsak Pálnak, hanem János apostolnak is Jézus néven mutatkozott be a Jelenések könyvének a végén. Jel 22:16 Én Jézus küldöttem az én angyalomat, hogy ezekről bizonyságot tegyen nektek a gyülekezetekben.
2.) Miért názáreti Jézusként mutatkozik be Urunk?
Hiszen az Úr akkor már megdicsőült. Péter pünkösdkor azt mondta: Apcs 2:36 Bizonnyal tudja meg azért Izraelnek egész háza, hogy Úrrá és Krisztussá tette őt az Isten, azt a Jézust, akit ti megfeszítettetek. Mégsem Kr. néven mutatkozik be!
1. Jézus volt a földi neve, a magalázottságának a neve, amit Isten adott neki születése előtt. Máté 1:21 Szül pedig fiat, és nevezd annak nevét Jézusnak, mert ő szabadítja meg az ő népét annak bűneiből. A Szentírás sok névvel nevezi Őt. Pl. Ézs 9:6 … hívják nevét: csodálatosnak, tanácsosnak, erős Istennek, örökkévalóság atyjának, békesség fejedelmének! De első eljövetelekor ezeket a neveket, és a Felkent, a Kr. nevet csak nagyon kevesen ismerték fel.
2. Názáreti Jézus néven ismerték az emberek, mert Názáretben élt. Mikor megfeszítették, ezt írták a keresztjére: Názáreti Jézus. Názáretet sem sokra értékelték. Egy igazán izraelita, Nátánael is azt mondta: Ján 1:47: Názáretből támadhat-e valami jó? Saul ezért ámult és remegett: A megvetett és megölt názáreti Jézus mégiscsak Isten Fia volt, a Messiás, és a menny dicsőségéből szólítja meg őt.
3. Jézust meg lehetett vetni, mellőzni. Keresztre lehetett feszíteni, mert Fil 2:7-8 önmagát megüresíté, [erre utal a Jézus név] szolgai formát vévén föl, emberekhez hasonlóvá lévén; És mikor olyan állapotban találtatott mint ember, megalázta magát, engedelmes lévén halálig, még pedig a keresztfának haláláig. A dicsőség Urával ezt nem tehették volna meg. 1Kor 2:8b Mert ha megismerték volna, nem feszítették volna meg a dicsőség Urát.
4. Most Jézust a hívők, Isten gyermekei képviselik ezen a földön. Őket még egy ideig lehet bántani, üldözni. De tudja meg mindenki, hogy aki őket bántja, magát Jézust üldözi. És egyszer majd mindenkinek számot kell ezért adni. Az Úr megkérdezi majd: Miért kergettél, miért üldöztél engem?
3.) Mit üzen a mai ember számára a Jézus név?
1. Kiknek mutatkozik be Ő ma is Jézus néven? A bűnösöknek, a lázadóknak, Isten ellenségeinek, vallásos ön-igazaknak, mint amilyen Saul is volt. Jaj lenne, ha uraknak Ura néven jönne. A Jézus név ugyanis azt jelenti, hogy „közel vagyok hozzád”, mert Ő is megalázottan, ilyen testben járt itt, mint mi vagyunk. Ismeri a földi életet, annak nehézségeit, kísértéseit, és azért jött, hogy segítsen rajtunk.
2. Jézus név azt jelenti: Szabadító. Máté 1:21-ben olvastuk: Ő szabadítja meg az ő népét annak bűneiből. Testben kellett megjelennie, önmagát megüresítve, hogy a bűneinkért az életét adja. Nem volt más út a bűneinkből való szabadulásra és az üdvösségre. Ezért drága nekünk a Jézus név! Régi ének (Új Hozsanna 163, Hallelujah 94): Jézus! Jézus! Ó mi szép név! Hogy hegeszti száz sebed! Hogy betölti szent gyönyörrel, S boldogítja szívedet. /: Ó mi szép, hogyha cseng, hogyha szíved Róla Zeng! :/ Az idősebbek talán még emlékeznek rá. Eléneklem az 1. verset.
3. Az ember Kr. J. a közbenjárónk 1Tim 2:5-6 Mert egy az Isten, egy a közbenjáró is Isten és emberek között, az ember Krisztus Jézus, Aki adta önmagát váltságul mindenekért. Az Atya jobbján a megdicsőült Fiú az ember Krisztus Jézus ül. Ember is maradt a dicsőségben is! Megdicsőülve is használja emberi nevét, a Jézust. Nagy vigasztalás ez nekünk. Zsid 4:14-16 Lévén… nagy főpapunk, aki áthatolt az egeken, Jézus, az Istennek Fia, …. nem oly főpapunk van, aki nem tudna megindulni gyarlóságainkon, hanem Aki megkísértetett mindenekben, hozzánk hasonlóan,… Járuljunk azért bizodalommal a kegyelem királyi székéhez, hogy irgalmasságot nyerjünk, és kegyelmet találjunk, alkalmas időben való segítségül.
4. A Jézus nevet Isten meg fogja dicsőíteni. Saulnak és János apostolnak is már megdicsőülve jelent meg ezen a néven. Pál így ír róla: Olvasd Fil 2:9-11. Most még meg lehet vetni Jézust, de amikor majd eljön dicsőségben, akkor a Jézus nevére minden térd meghajol, mennyeieké, földieké és föld alatt valóké.
5. Ne szégyelljük hát a Jézus nevet! Amikor az énekeskönyvet szerkesztették, valamiért igyekeztek a Jézus név helyett szinte mindenütt Krisztust használni. De nem kell száműzni a beszédünkből és az énekeinkből a Jézus nevet. Mind a Jézus, mind a Krisztus névnek megvan a maga helye. Míg a földön vagyunk, míg a bűn megkísért és elbukhatunk, nagyon sokat mond nekünk a Jézus név. Jézus az Isten Báránya, Jézus halt meg a bűneinkért. Jézus a Szabadító a bűneinkből. Jézus lett a feltámadásunk, az utunk, igazságunk és életünk, az élet kenyere a jó pásztorunk, a világosságunk, az ajtó és a szőlőtő. Mert mindezeket itt a földön járva mondta, itt valósította meg, Magát megalázva, Jézusként. A 298. sz. ének régi szövege így szól: „Jézusról, csak Róla mondok éneket. Ő, csak Ő hordozta minden vétkemet.”. Eléneklem az első 3 versét. Megalázottként, Jézusként hordozta a vétkeinket, adta az életét, a vérét, és törte le a bűn és halál bilincsét. Jézusként, emberként győzött a Sátán felett, nem isteni hatalmával, hanem erőtlenségében. Ha dicsőség Uraként jött volna, könnyen legyőzte volna a Sátánt, de akkor nem feszítették volna meg, és mindnyájan elvesztünk volna. A megfeszített Kr. sokaknak botrány vagy bolondság. DE! 1Kor 1:25 az Isten bolondsága bölcsebb az embereknél, és az Isten erőtelensége erősebb az embereknél. Értékeljük a Jézus nevet, mert úgy lesz igazán érték számunkra az Ő Úr, Krisztus és Mindenható neve is!
4.) Miért kergetik, üldözik Jézust most is?
Miért kergeti, miért űzi el valaki magától Jézust, holott Ő üdvösséget, szabadítást hoz? Miért nem kell Ő? Miért? Megemlítek két okot:
1. Tudatlanságból és hitetlenségből. Ez a kettő nem ugyanaz, de összefügg. Az előbb olvastuk 1Tim 1:13 tudatlanul cselekedtem hitetlenségben. Luk 23:34 Atyám! bocsásd meg nekik; mert nem tudják mit cselekesznek. Van, amikor a hitetlenség tudatlanságból fakad. Ha valaki nem hallotta, nem tud az evangéliumról, nem lehet hite sem. Róm 10:14b Mimódon hisznek pedig abban, aki felől nem hallottak? Az ember felelőssége, hogy ha lehetősége van, hallgassa az Igét. Van, amikor a tudatlanság hitetlenségből fakad: 2Kor 4:4 e világ Istene megvakította a hitetlenek elméit, hogy ne lássák a Kr. dicsőséges evangéliumának világosságát.
2. Van, aki gyűlöletből üldözi Jézust. Ján 15:22-25 Ha nem jöttem volna és nem beszéltem volna nekik, nem volna bűnük: de most nincs mivel menteniük az ő bűnüket. Aki engem gyűlöl, gyűlöli az én Atyámat is. Ha ama cselekedeteket nem cselekedtem volna közöttük, amelyeket senki más nem cselekedett, nem volna bűnük; de most láttak is, gyűlöltek is, mind engem, mind az én Atyámat. De azért lőn így, hogy beteljesedjék a mondás, amely megíratott az ő törvényükben: Ok nélkül gyűlöltek engem. Az Úr nem ad okot a gyűlöletre. A gyűlölet oka, hogy J. Kr. rámutat a bűneikre. De nem azért, hogy vádoljon bárkit is, hanem hogy megszabadítson tőle. Azok gyűlölik Őt, akik azok ragaszkodnak a bűneikhez.
Befejezem:
Az Úr így mutatkozott be: Én vagyok Jézus, akit te kergetsz. Saulból Pál lett, és minden bűnösből lehet szent, ha elfogadja J. Kr.-t. Hiszen ezért jött Jézus! Ecsedy Aladár írta az „ébredési időkben”, a 2. világháború után a következő éneket:
1. Azért jött Jézus, hogy megkeressen, a kárhozattól megmentsen engem, hogy megragadjon áldott kezével, üdvösség útjára vezessen el. Hogy Őt követve minden lépéssel Néki szolgáljon életem, Őt áldja mindig életem.
2. Azért jött Ő, hogy megtartson engem, A kárhozattól megmentse lelkem. Szívem előtte, íme, kitárom, Az Ő békessége hadd töltse be. Legyen örökké az én királyom, Legyen áldott az Úr neve! Örökké áldott szent neve! Ámen
(El is éneklem, mert bizonyára kevesen ismerik.)